5 trendów w stylu życia, które zdominują 2022 rok

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Sean Thomas/ Unsplash.com
Jaki będzie 2022 rok? Czy nasz styl życia zmieni się na lepsze? Które nawyki będziemy utrwalać, a które zapragniemy porzucić? Przedstawiamy subiektywne prognozy na 2022 rok.

Dobiega końca 2021 rok. Był on niezwykle burzliwy. Ceny żywności, sprzętu sportowego, wyposażenia wnętrz czy materiałów budowlanych wystrzeliły w górę, a inflacja nadal rośnie. Do tego ludzie zaczęli masowo kupować mieszkania, ceny nieruchomości mieszkaniowych jeszcze nigdy nie były tak wysokie jak dotychczas, a na rynku kredytów hipotecznych padły nowe rekordy. O ile 2020 r. był rokiem transformacji cyfrowej – nauczyciele i pracownicy nadrabiali zaległości i uczyli się nowych technologii, o tyle 2021 rok stał się czasem dbania o własny dobrostan (ang. well-being), szukania możliwości inwestycyjnych i stawiania na rozwój zawodowy. A jaki będzie 2022 rok?

1. Życie w duchu eco-friendly

W pandemii wiele osób zaczęło się interesować zdrowym stylem życia. Zwracamy uwagę na skład kosmetyków, detergentów i produktów spożywczych, a na sklepowych półkach coraz częściej można znaleźć środki, które są eko. Również marki promujące etyczną modę i produkcję odzieży ze zrównoważonych materiałów mają swoje grono zwolenników. Pojawiają się specjalne kolekcje ubranek i eko zabawek dedykowanych dzieciom, a w takich sieciach jak Rossmann czy TK Maxx ekologiczne produkty mają już swoje oddzielne działy.

W naszej opinii dążenie do świadomego, przepełnionego wrażliwością na środowisko naturalne stylu życia, będzie utrzymywało się również w 2022 roku. W pandemii, która dla licznych ludzi na całym świecie wiąże się z ciężkimi i trudnymi przeżyciami, wiele osób zaczęło poszukiwać sensu życia. Takie poczucie sensu może dać życie w duchu eko.

Wśród polskich, ekologicznych marek odzieżowych, warto wymienić Osnovę, Imprm czy Blisko. Linię przyjaznych środowisku kosmetyków oferują Yope, Lawendowy Staw czy Krayna. W obszarze detergentów na uwagę zasługują: Balja, środki czystości Celina czy Laveco. Trudno jednak wymienić wszystkie marki, jest ich już tak wiele.

2. Robienie zakupów online

W pandemii wzrosła rola zakupów online i trudno oczekiwać, że w 2022 r. ten trend się odwróci. Możemy jednak spodziewać się nowych udogodnień dla kupujących. Aby przyciągnąć klienta, nie wystarczy już realizować strategii omnichannel (prowadzić sprzedaży w sklepach stacjonarnych i internecie). Klienci oczekują maksymalnej wygody i prostoty. Dlatego zakładamy, że firmy działające w branży e-commerce nadal będą inwestować w rozwój swoich produktów, a te, które jeszcze nie zaczęły tego robić, będą musiały błyskawicznie nadrobić zaległości.

W 2022 r. posiadanie sklepu online może nie wystarczyć. Trzeba będzie mieć pomysł na to, jak go wypromować, a kupujący staną się jeszcze bardziej wybredni. Może także wzrosnąć rola zakupowych „ułatwiaczy”. Dobrym przykładem takiego narzędzia jest aplikacja Dietly, która umożliwia korzystanie w jednym miejscu z ofert różnych cateringów dietetycznych, przeglądanie menu, zamianę posiłków czy ich ocenianie.

3. Troszczenie się o higienę snu

Kolejny efekt uboczny pandemii stanowią problemy z zasypianiem, związane z naszym stylem życia. Często ich podłożem jest stres. Paradoksalnie, wiele osób, które przeszło na home office, zaczęło pracować dłużej niż dotychczas. Niektórzy mają problem z robieniem sobie regularnych przerw w domu, brakuje im także spotkań w firmowej kuchni, podczas których można było się odstresować i zdystansować do wykonywanej pracy. Ponadto pandemia przyniosła nowe zmartwienia związane z finansami i sprawiła, że korzystamy z urządzeń elektronicznych jeszcze częściej niż dotychczas. To wszystko negatywnie przekłada się na jakość naszego snu.

- Wielu moich klientów opowiada o tym, jakim utrapieniem jest dla nich czas, kiedy kładą się spać. Mówią, że sen niegdyś przychodził im z łatwością, a teraz kojarzą go bardziej z dłuotrwałym leżeniem, myśleniem, rozdrażnieniem i gonitwą myśli. Podczas sesji szukamy rozwiązań – tych związanych z podejściem work life integration, jak również tych wykorzystujących możliwości wsparcia technologicznego – mówi Stronie Kobiet Iwona Firmanty, coach ICC (International Coaching Community), psycholożka, socjolożka i trenerka biznesu.

Już teraz wiele osób korzysta z urządzeń monitorujących sen: smartwatchy, inteligentnych opasek, opasek do monitorowania snu (takich jak Oura Ring) czy opasek na głowę EEG (ang. EEG Headband), które mierzą aktywność fal mózgowych i pozwalają uzyskać informacje zwrotne w czasie rzeczywistym na temat aktywności mózgu. Przykładowo, producenci opaski Muse przekonują, że pomoże ona śledzić postępy w medytacji.

Prawdopodobnie w 2022 roku zainteresowanie zdrowym snem nie będzie słabnąć. Osoby, które spędzają w domu więcej czasu niż kilka lat temu, szukają nowych możliwości poprawienia nie tylko jakości życia za dnia, ale również w nocy.

4. Korzystanie z aplikacji monitorujących aktywność fizyczną

Badania realizowane w trakcie pandemii wykazały, że podczas epidemii COVID-19 liczni delikwenci zrezygnowali z aktywności fizycznej lub ograniczyli poświęcany na nią czas. W efekcie coraz więcej Polaków, jak i mieszkańców innych krajów, boryka się z nadwagą i otyłością. Te problemy uwidaczniają się również w gronie najmłodszych. Dbaniu o aktywność fizyczną nie sprzyja praca zdalna, ani nauka w domu.

Coraz więcej osób zastanawia się, co zrobić, aby więcej się ruszać. Odpowiedzi na te pytania szukamy w internecie. Tutaj z pomocą przychodzą twórcy aplikacji mobilnych. Swoje własne aplikacje mają biegacze czy cykliści, ale o „leniuchów” zabiegają także nowe firmy, jak i celebryci. Ponadto nie jedna organizacja realizuje kampanie społeczne, dzięki którym ma wzrosnąć nasza wiedza o zdrowym stylu życia.

Rozmaite marki starają się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom zwykłych kanapowców. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) przygotowała aplikację z bezpłatnymi lekcjami asan jogi (WHO mYoga), aGoogle oferuje aplikację Google Fit, która służy do monitorowania aktywności fizycznej. W Polsce synonimem zdrowego stylu życia stała się Ewa Chodakowska. Influencerka proponuje aplikację do odchudzania (BeDiet) czy dostęp do platformy z ćwiczeniami online (BeActiveTV). Warto nadmienić, że ta znana trenerka fitness opracowała także trening dla dzieci z Ewą Chodakowską i Gangiem Przekąsaków.

Prawdopodobnie w 2022 r. trend do monitorowania aktywności fizycznej przez urządzenia mobilne utrzyma się. Już teraz możemy zgadywać, czym zaskoczą nas twórcy aplikacji.

- Pandemia pokazała nam, że życie w ciągłym biegu i przekonanie o tym, że zdążymy jeszcze zadbać o swoje zdrowie, jest błędnym przekonaniem. Przez wiele miesięcy, prawie że koczując w domach, zajadaliśmy stres. W końcu nastąpił jednak czas adaptacji do życia w aktualnym świecie, a my zaczynamy dbać o zdrowie i życie, bo widzimy, jak kruche ono bywa – komentuje Iwona Firmanty.

5. Medytowanie

Dużym dobrodziejstwem w pandemii stał się ułatwiony dostęp do nauki medytacji. Wiele ośrodków medytacji zaczęło prowadzić online bezpłatne zajęcia dla początkujących i zaawansowanych. Na popularności zyskały także aplikacje do medytacji, np. Headspace, której twórcy nawiązali współpracę z Netfliksem (w efekcie powstał poradnik do medytacji, dostępny na platformie streamingowej).

Dzięki pandemii medytacja stała się dostępna dla każdego i prawdopodobnie to już się nie zmieni. Jednak podejście do medytacji jest inne niż kiedyś. O ile tradycyjne ośrodki buddyjskie zazwyczaj podkreślają znaczenie samodzielnej praktyki, o tyle rozwój nowych technologii sprawił, że medytujący coraz częściej szukają ułatwień i wskazówek w świecie wirtualnym. Stąd popularność takich aplikacji, jak wspomniany Headspace, Calm, Ten Percent Happier czy Insight Timer. Prognozujemy, że w 2022 r. rolę nauczyli z krwi i kości będą przejmować aplikacje mobilne, programy medytacji online czy kursy mindfulness. Warto jednak pamiętać o tym, że pobranie aplikacji na smartfona czy zapisanie się na kolejny kurs nie wystarczy do wprowadzenia w swoim życiu trwałej zmiany.

- Mocno rekomenduję pamiętać o tym, że zmiany w naszym życiu nie powstają w wyniku samych deklaracji zmian, ale są konsekwencą aktywnego planowania, działania i realizowania. Kluczem do sukcesu jest konsekwencja w wykonywaniu i wdrażaniu pożądanych zmian – przypomina Iwona Firmanty.

Dwa pierwsze lata pandemii wywróciły nasz dotychczasowy styl życia do góry nogami. W roku 2022 prawdopodobnie ugruntowują się przyzwyczajenia, które sobie wyrobiliśmy i wzrośnie znaczenie tzw. zdrowego stylu życia. Dla wielu osób będzie to także rok ważnych decyzji. Osoby, które zasiedziały się w domach, będą musiały odpowiedzieć sobie na pytanie, czy zostać kanapowcem, czy też opuścić domowe pielesze i wziąć się za siebie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zofia Zborowska i Andrzej Wrona znów zostali rodzicami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na stronakobiet.pl Strona Kobiet